7 – restips inför din resa ifrån Arlanda

Restips

Det råder fullständigt kaos på Arlanda för alla som ska ut och resa. Framförallt om du har ett tidigt morgon flyg. Jag tänker att för er som ska ut och resa snart från Arlanda, vill ni säkert ha lite restips. Det står i media att folk sover överallt på Arlanda, för att inte missa sina flyg. Detta är helt galet!

Gå från terminal 4

Kommer man med buss eller lokaltrafik stannar alla bussar på Terminal 4. Så det tar ca 10 minuter extra att gå från Terminal 4 till terminal 5. Något man bör ha i åtanke om man inte har rest på länge.

Hur planerade vi inför vår resa?

Med tanke på att jag ofta är på Arlanda kring 5:30-6 tiden så har jag sett dessa köer och insett att man måste verkligen vara ute i god tid. Väldigt god tid.

1. Bo över på hotell om du reser tidigt

Vårt flyg avgick klockan 7:15 på morgonen. För att spara ca 1 h på morgonen (natten) så åkte vi till Arlanda kvällen innan och sov på hotell. Vi har bara ca 30 min restid, men sen skulle vi parkera på Arlanda och ta oss till flygplatsen. Det är ca 1 h. När man reser med barn kändes detta som ett vinnande koncept.

Kring Sky City finns tre hotell. Vi bodde en natt på Clarion Hotel Arlanda Airport. Så värt det, men dyrt!

2. Checka in digitalt dagen innan

Vi checkade in online redan 24 timmar innan. Så var det åtminstone klart.

3. Hämta bagagetaggar kvällen innan

När vi kom till Arlanda på kvällen kunde vi checka in i maskinerna och skriva ut bagagetaggarna. Det var inga köer alls då. Men på morgonen var det extremt långa köer även till check in och bagagetags maskinerna.

4. Va ute i god tid. Minst 3 h före ditt flyg avgår

Va ute i extremt god tid. Minst 3 h innan. Vi ställde oss i Bagage Drop kön 4;15, 3 h innan vårt flyg avgick. Tyvärr öppnande inte check in förrän 2,5 h innan avresa. Tyvärr tycker jag detta var tråkigt. Check in / bagage drops borde öppna tidigare. Detta varierar från flygbolag till flygbolag så kolla upp just ditt flygbolag när de öppnar.

5. Ta med något att äta och dricka

Ta med något att äta och dricka till köerna. Det är så varmt, så mycket folk och ljud. Även köer till kiosker etc Framför allt om du reser med barn eller är känslig för blodtrycksfall.

Vi hade turen att frukostbuffén på Clarion öppnade 4 och de gav oss en varsin påse, så vi kunde göra vår egen frukost på 10 min och ta med oss mackor i påsar och kaffe. Just när man stod i köer i dryga 2 timmar var det guld värt,

6. Extremt lång kö i säkerhetskontrollen

Den absolut längsta kön är ju säkerhetskontrollen. Vi stod i ca 1 h och 15 minuter i kö för att komma igenom. Det är hemskt när man reser med barn. Kön ringlade sig genom hela Sky City ner till Terminal 4 när vi väl hade skickat vårt bagage. Så surt att få gå hela vägen tillbaka. Jag gick även och kollade kön i säkerhetskontrollen vid SAS diskarna, där det även finns Kids Track. Men det var minst lika lång kö där, om inte längre.

Nåväl 1 h och 15 min stod vi i kö….och det var inte roligt. Jag är glad att vi hade både vatten och snacks åt barnen. Men de skötte sig galant. Men det är ju ingen rolig tid att stå i kö heller, från 5 till 6:15.

7. Lagom kö till passkontrollen

När vi väl kom igenom säkerhetskontrollens kö, så var det dags för nästa kö. Tack och lov så var kön till passkontrollen inte så lång. Vi reste från Gate 19 och där är det bara ett fåtal gater som man behöver visa pass till.

Däremot hade kön till passkontrollen på F-piren varit enormt lång. Så vi hade nog bara tur som inte behövde gå dit.

Barnen var verkligen så duktiga. Efter väckning mitt i natten, 3:30 och dryga 2 timmarna köer, så var det äntligen dags för att vila lite innan vi steg ombord på flyget.

Tyvärr blev vårt flyg försent nästan 1h på grund av att det var sådant kaos på Arlanda. Det tog tid för passagerare att både komma igenom säkerhetskontrollen, passkontrollen och sedan för lastarna att lasta allt bagage ombord på flyget.

Läs gärna Swedavias tips också.

Tips på billiga parkeringar på Arlanda