Thailand med barn :)

Nästa Gästbloggare jag har är Sofia, som har varit ute och rest med sötaste lilla Juni i Thailand i januari i år. En sån resa som de har varit på skulle jag oxå mer än gärna vilja åka på med barn 😉 Här kommer massa bra tips – läs & lär 😉

Resa med barn till THAILAND land of smiles 🙂

Nu är ju Thailand ett väldigt vanligt resemål för oss svenskar och vi båda hade varit där tidigare men vi var ändå aningen nervösa när vi skulle resa dit med vår 6½ månaders bebis Juni i 3 veckor. Hur ska det gå med solen, maten, elaka myggor etc. Men det visade gå hur bra som helst. Det var perfekt temperatur hela tiden och om det blev lite väl varmt mitt på dagen gick vi in på hotellrummet 1 timme eller 2 så Juni fick sova lite kallare ett tag, man märker direkt vad dom pallar även när de är sådär små.

Vi är inga chartermänniskor (ännu) och vi bestämde oss för att resa ungefär som vi brukar även denna gång alltså ganska oplanerat och inga måsten. Det enda vi bokade var flyg tur & retur till Bangkok och sen skulle vi se vart vi skulle ta vägen men precis innan bestämde vi oss för att flyga inrikes direkt mot Trat för att sedan ta oss till Koh Chang.

Flygresan gick väldigt bra, vi hade bokat en baby crib till lilla Juni och den älskade hon att sitta o leka i och hon sov jättebra i den också. Tyvärr trodde vi att det skulle vara bra med en mellanlandning då vi inbillade oss att hon skulle må bra av en paus men Dohas flygplats var extremt trist, tråkigt och det fanns inget att göra och Juni blev nog bara tröttare av den där mellanlandningen. När vi kom fram till Bangkok hade vi precis missat ett flyg till Trat och vi fick vänta i 5 timmar på nästa.

Så här i efterhand och som vi kommer göra nu i januari när vi åker igen, kommer vi definitivt att flyga direkt och även vara kvar första natten i Bangkok och vila upp oss på något skönt hotell. Det tog 1 timme att flyga till Trat där på flygplatsen bokade vi ett hotell och taxibilar tog oss till färjan till Koh chang.

Där bodde vi på White sand Beach på http://www.mac-resorthotel.com/ Det var ett ok hotell, inget speciellt alls men det var ganska fullbokat i januari och med barn har man inte samma möjlighet att åka runt och se efter bättre så vi nöjde oss med det. Men herre gud vilken lååång resa det blev. Ca 23 timmar dörr till dörr. Juni hade mörka ringar runt ögonen för att hon var så trött.

Det som var bra med att hon var så trött va ju att hon sov i alla fall ordentligt och det tog knappt 2 dygn så kom vi in i en bra dygnsrytm hela familjen. Upp kl 7, välling på rummet och sedan ner och äta frukost vid 7.30. Det blev en helt annan semester än vad vi var vana  vid tidiga kvällar och tidiga morgnar.

Vi hade med oss en hel del välling, gröt, Ellas och bara ett par barnmatsburkar. Vi bodde precis på stranden och redan första dagen fick jag kasta ett helt paket med äpplegröt då det hade kommit små små myror som också tyckte den va jättegod. Efter det lärde vi oss att ha allt som var öppnat i kylen eller i en liten kylväska som vi hade med oss.

Vi hade med oss termos som vi använde varje dag så fort vi lämnade rummet kokade vi vatten så vi kunde göra välling el gröt till henne vart vi än var.
Juni hade precis börjat äta frukt då vilket var himla smidigt då det underlättade en del.

Vi hade hört att ön Koh Kood skulle vara en fin ö så vi bokade en 3 dagars tur dit. Där var det helt fantastiskt!! Vilket snorkelvatten precis från stranden, man bara gick rakt ut och så var det som i ett akvarium.
Underbart fina bungalows med egen pool och supergod mat på resorten som hette Koh kood beach resort. http://www.kohkoodbeachresort.com/  Resan dit, ja då fick man vara beredd på att släppa på allt vad säkerhet för barn innebär, vi åkte ju öppnen tuk tuk ner till hamnen och Juni fick sitta i vårt knä och sen upp och ner på slingriga vägar.
Båten var det likadant med, inga flytvästar, liten speedboat som var packad med folk och väskor sedan full fräs ut till ön.

Vi ville stanna längre där men resorten vi bodde på var fullbokad så vi åkte till Koh chang igen.
Vi provade en annan strand Kai Bae Beach och ett annat hotell Amari Emerald Cove. http://www.tripadvisor.se/Hotel_Review-g580110-d503475-Reviews-Amari_Emerald_Cove_Koh_Chang-Koh_Chang_Trat_Province.html.

Vill man ha ett härligt häng på sin resa kan jag inte rekommendera detta hotellet, det va superfint och härligt på ett väldigt ocharmigt sätt. Man kunde lika gärna sitta på en fin anläggning i Phuket eller Mallis. Visst var det bekvämt där och otroligt stora härliga rum och underbar säng men det kan ändå inte väga upp mot att det va en ganska dålig strand vid hotellet (underbar pool dock) och det kändes opersonligt. Ingen av oss gillar stora hotellkomplex.

Vi hade bokat 3 dagar där och det räckte för oss, nu ville vi faktiskt tillbaka till White sand beach, där hände det i alla fall något på kvällarna och vi hade hittat ett grymt ställe där de hade supergod mat och en sak som det fanns alldeles för lite av, god espresso.
Ett pyttelitet ställe med en bardisk på stranden (tror det hette Mango Beach) och några små bungalows, vi hade en sån tur att den bungalown som låg längst fram vid vattnet med en liten veranda var ledig i 5 dagar så den klippte vi direkt. Ett väldigt spartanskt boende men absolut det mysigaste på hela resan. Där finns såklart ingen säng till Juni heller utan hon fick sova med oss.
På samtliga ställen vi bodde på var de helt galna i Juni, Thailändare överlag verkar vara extremt barnkära, även ungdomar. De fullkomligt kastar sig över dem och vill bära runt på dem och gullar och pussar och leker så fort de bara kan. Ibland kunde det vara så att de hämtade henne och vi liksom blev sittandes och visste knappt vart vi skulle ta vägen.

Det va väldigt skönt ibland när man fick äta en hel middag i fred men det kändes ändå lite konstigt. Det är inte riktigt den känslan man får när man går ut och äter med småbarn här hemma i Sverige.

De sista 3 dagarna spenderade vi i Bangkok. Även Bangkok och barnvagn var ett bra koncept. Sky train funkar perfekt och oftast fanns det rulltrappa men ibland hände det att vi fick bära ner/upp vagnen.
I ett stort shoppingcenter finns http://www.bangkok.com/siam-ocean-world.htm Ett av de största ”akvariumen” i SydostAsien. Det tyckte Juni som då va 7 mån va jättekul.
Hon var helt förundrad hela tiden vi var därinne. Ca 2-3 timmar. Vi tyckte också att det var superhäftigt vi tog den ”turen” där man fick åka i en båt med glasgolv och sedan mata en massa hajar, stingrockor etc, det fanns verkligen allt och man kom väldigt nära. Häftigt att se dem genom golvet på båten.

Många säger att barnen inte kommer ihåg och att de inte kan uppskatta när de är så små och visst jag köper att de inte kommer ihåg men oj vad hon mådde bra där nere.
 Perfekt värme inte en massa vinterkläder, sköna bad, full uppmärksamhet från båda sina föräldrar ingen som skulle städa eller laga mat utan vi bara hängde som en familj.
 Det är nog det bästa man kan göra när barnen är små, att åka bort på en längre resa (gärna ännu längre än bara 3 veckor såklart men det var det vi hade möjlighet till just då). Så tveka inte att resa med barn/bebisar.
Allt ordnar sig, det finns ju barn i alla länder man åker till. Dock kan jag säga att har man barn som bara äter barnmat så fanns det inte en enda burk att köpa på hela Koh Chang.
Just då klarade vi oss med det vi hade med oss och vi mosade potatis och kyckling, pannkaka provade vi också ett par gånger allt går ju bara man har lite fantasi.
Sen ett litet tips till bara en Ipad. Ta med och ladda med filmer el ngn bra serie till er (och barnet beroende på ålder) och sen är det mkt smidigare än en dator när man hittar Wifi vi bokade hotell etc med den under resans gång då det blir lite krångligt att göra det i telefonen.  Av någon anledning blir det ju tidiga kvällar när man reser med barn och det finns inget att se på TV. Ibland vare jätteskönt att bara ligga o kolla på film efter en lång dag.