Middagskryssning i Stockholms skärgård ut till Möja

Sverige är verkligen som vackrast på sommaren. Denna sommaren har verkligen mitt fokus legat mest på Sverige.

Stockholms Skärgård har jag tyvärr inte sett mycket av, men i år bestämde jag mig för att utforska mer av Stockholm och dess vackra skärgård. Tidigare i somras besökte vi Fjäderholmarna, åkte på en middagskryssning i Stockholms inre skärgård och var till Vaxholms Kastell.

Men igår kväll tog vi tillfället i akt (när vi hade barnvakt) och åkte på en middagskryssning via Möja som går hela vägen ut till Möja och tillbaka. Därmed får men se större delar av skärgården.

Bubblor och första parkett till Stockholms vackra skärgård

När man reser på middagskryssningen så får man en bokad plats i restaurangen på våning två och vi hade turen att få ett fönsterbord och hade därmed första parkett till Stockholms skärgård hela båtresan. Vi började med att beställa in en flaska bubbel och skålade in vår datenight och njöt av den vackra utsikten. Därefter var vi redo att avnjuta en lång avkopplande 3-rätters middag.

Förrätter

Kantarelltoast toppad med knaperstekt pancetta.

Menyn är lagom stor med ett urval av förrätter, varmrätter och desserter, så vi fann direkt några rätter som föll oss i smaken.

Carpaccio på gravad lax med senaps & gräslöksfraiche.

Varmrätter

Jag åt en fantastiskt god Smörstekt torskrygg med spetskålstuvad potatis. Här valde jag sikrom och fick istället en kryddig och god avocado och spenatkräm till.

Min kött älskande make åt en riktigt god hängmörad biff med sötpotatistårta, rödvinstårta och grön sparris.

Magiskt vacker utsikt

Vi hade turen att det var en riktigt fin kväll igår och såg alla fina små öar med fina hus. Båtar som cirkulerade omkring på vattnet och fina fåglar som bodde på öarna vi passerade.

Desserter

Som grädden på moset var deras desserter riktigt goda. Jag åt en Chokladfondant med bärkonpott.

Medan maken åt en Limecheesecake med apelsinsallad som jag inte kunde låta bli att smaka på.

Perfekt datenight

Det låter säkert länge att middagskryssningen är 5 timmar. Men det var riktigt härligt att kunna sitta ner i lugn och ro på tu man hand och kunna konversera hela kvällen med varandra. Medtvå barn hemma så är det alltid någon som avbryter mitt i samtalsämnet. Nu hann vi till exempel prata om kommande resår och vi är helt överens om att vi vi vill båda åka skidor och åka på sol- och bad semestrar. Och se mer av vackra Sverige. Så nu ska jag bara fundera ut vilka resmål det ska bli kommande året.

Slutet på Stockholms skärgård

Båtresan går ända ut till slutet av Stockholms Skärgård och här ser man Ålands Hav skymta. Vi åkte ju bara på själva kryssningen från Strandvägen i stan ut till Möja och tillbaka. Men Cinderella fartyget lägger till på många öar ute i skärgården och är perfekt för att resa ut i Stockholms skärgård med.

Denna resan gav mig verkligen mersmak av Stockholms skärgård. Jag vill se mer av öarna. Har du någon favorit ö i skärgården du kan rekommendera?